4.5.1. Intentie bepalen
Bij het bepalen van je branding is het uiteraard heel belangrijk dat je er elementen gaat uitkiezen die jouw business naar voren toe bewegen. Je wil natuurlijk ook dat jouw bedrijf weerspiegelt wat je voor gekend wil zijn en hoe je overkomt bij anderen. je wil dat jouw bedrijf uniek overkomt. Je wil jouw sterktes uitstralen, jouw plaats in de markt claimen en dat jouw klanten zich aangesproken voelen.
En ik heb enkele vragen dat ik graag zou willen dat je beantwoordt:
4.5.2. Kleurpsychologie
Kleuren spelen een rol voor je gevoelens. Kleuren werken nl. op een “subconscious” level; dat wil zeggen dat deze nog beter werken dan woorden of beelden.
Verder worden er vaak ook kleuren gebruikt die een weerspiegeling zijn van jouw seizoenstype. Jij bent bvb herfst, winter, lente, zomer. Dan gaan jouw branding kleuren dit ook vaak weerspiegelen vanuit een seizoen. Ik ga hier nu niet dieper op in, maar mocht je dat interesseren, dan mag je me dit laten weten.
Ikzelf heb een persoonlijkheidstest ook bij Katrien van Creadvise laten doen om mijn merk en mijn persoonlijkheid te laten samenkomen.
Vooraleer je jouw branding laten bepalen hebt, had je wss jouw merkwaarden, en hoe je wou overkomen reeds voor je (dit zijn ook de vragen die ik hierboven stelde, om na te gaan of jouw branding nog bij jou past).
Colourpalette
Kleuren spelen een rol om je gevoelens weer te geven
vb. rustig, romantisch, modern
Denk goed na over de kleuren voor je zaak —> cruciaal belang “BRANDING”
Mogelijkheden:
Setting the tone
Rood = passie, kracht, liefde, lust en heeft een ongekende energie vb. Kerst, Valentijn – mag niet te hevig terugkomen in je branding
Oranje = vreugde, vriendelijkeheid, warmte, creativiteit
Geel = geluk, optimisme, energie en werkt stimulerend voor mentale gezondheid vb. Zwitsal, zon, lente
Groen = balans, natuur, vruchtbaarheid, gezondheid, vertrouwen, “nieuw leven”
Blauw = kleur van het jaar 2020, vrede, rust, goed voor creativiteit vb. ziekenhuis
Paars = klasse, magie en staat voor luxe, mode en middeleeuws vb. Versace, unieke kleur, niet snel verkrijgbaar
Roze = jeugdigheid, zoet, speels, vrouwelijkheid
Bruin = eerlijkheid, aards, warm, organisch
Beige = rust, aards, zachtheid
—> jouw waarden, jouw persoonlijkheid en wat oprecht bij je past
sfeer, setting, gevoel dankzij kleuren
Moodboard maken: kleuren + mood
Your ultimate mooboard
Tools to use
4.5.3. Branding elementen
Laten we een brandingsheet maken in Canva. Je hebt eigenlijk al kleuren, fonts, etc. gedefinieerd dus laten we dit verzamelen.
In onderstaande video leer ik jou hoe je in Canva alle brand elementen kan vastzetten.
Ik heb een Canva-ontwerp gemaakt van deze brandingsheet dat ik graag met jullie wil delen. Je kunt het ontwerp als sjabloon in jouw eigen Canva account gebruiken door op deze link te klikken: Canva link. Als je nog geen Canva account hebt, kan je er één (gratis) aanmaken.
Tussendoor nog een handige tip:
In het hoofdstuk Branding Elementen gaan we verder uitbreiden over:
Jouw logo
Een logo is iets dat je zal gebruiken, zodat je klanten je herkennen. Het moet sterk zijn, uniek en sterkheid uitstralen. Een goed gedesigned logo zorgt ervoor dat je jou kenbaar maakt en distantieert van de anderen. Het straalt professionaliteit uit. Het zet de toon van jouw bedrijf neer.
Een logo moet ‘timeless’ zijn. Jouw brand elementen kan je eventueel nog wat aanpassen naar de tijd en stijl, maar jouw logo blijf je zo goed als behouden.
Jouw logo bestaat vaak uit
Jouw logo is het eerste en het laatste wat een klant zal zien. Kies voor een simpel, differentiërend logo.
Waar let je best op bij het maken van een logo?
Volgende bestanden heb je nodig van jouw logo:
Jouw kleuren
Hierboven hebben we het al gehad over kleuren en welke impact deze hebben.
Bij personal branding is het belangrijk dat je de kleuren kiest die goed voelen voor jou en die je weerspiegelen.
Binnenkort kan je hier een Checklist – over de betekenis van de lettertypes downloaden.
Jouw fotografie
Fotografie en videografie, brengen emoties teweeg, het kan een krachtig hulpmiddel zijn om je merk te versterken en je boodschap over te brengen. Hoe kan je foto’s gebruiken om je merkwaarden en boodschap over te brengen.
1. Soorten foto’s
Er zijn verschillende soorten foto’s die je kunt gebruiken om je merk te versterken, waaronder:
2. Visuele consistentie
Het is belangrijk om visuele consistentie te behouden bij het gebruik van fotografie. Dit kan worden bereikt door middel van fotografiestijl, kleurgebruik en compositie. Door consistent te zijn in je fotografie, creëer je een samenhangende visuele identiteit die je merk versterkt.
3. Fotografiestijl
De fotografiestijl die je kiest, moet passen bij je merkwaarden en doelgroep. Als je bijvoorbeeld een high-end merk bent, wil je misschien kiezen voor een meer gepolijste en gestileerde stijl. Als je een meer informeel merk bent, kan een meer casual en spontane stijl beter passen.
4. Kleurgebruik
Het kleurgebruik in je fotografie moet ook passen bij je merkwaarden en visuele identiteit. Als je bijvoorbeeld een merk bent dat staat voor duurzaamheid, kun je ervoor kiezen om foto’s te gebruiken met natuurlijke kleuren en texturen. Als je een merk bent dat staat voor innovatie, kun je ervoor kiezen om foto’s te gebruiken met felle en opvallende kleuren.
5. Compositie
De compositie van je foto’s is ook belangrijk voor visuele consistentie. Overweeg bijvoorbeeld om altijd dezelfde beeldverhouding te gebruiken, of om altijd dezelfde uitsnede te maken. Dit kan helpen om een samenhangend beeld te creëren dat past bij je merk.
Door rekening te houden met de verschillende aspecten van fotografie, kun je deze effectief gebruiken om je merk te versterken en je boodschap over te brengen. Zorg ervoor dat je consistent blijft in je fotografie om een sterke en samenhangende visuele identiteit te creëren.
In de Masterclass van An ga je hier meer over horen.
Waarom stockfotografie een no-go is en we het toch allemaal gebruiken
De lijst met nadelen van stockbeeld gebruik is een stuk langer dan de lijst met voordelen. De nadelen? Ze zijn nietszeggend en niet onderscheidend, clichématig en stigmatiserend. Ze zijn vaak veel te glad, te geposeerd en onpersoonlijk. Je laat jouw bedrijf en medewerkers niet zien en ze zijn niet gericht op jouw (potentiële) klanten en doelgroep. De voordelen die ze met zich meebrengen: ze zijn goedkoop (soms zelfs gratis) en werken snel.
Mocht je echt geen tijd en geen budget hebben en je kiest toch voor stock fotografie, wees je er dan dus van bewust dat de beelden die jij kiest ook door duizenden anderen aangekocht kunnen worden met wellicht een totaal andere propositie of markt, en dat dit dus geen herkenning bij jouw doelgroep opbouwt.
Download hieronder een visuel gids over hoe je idealiter een fotoshoot voorbereidt:
Ik zou graag willen dat je een moodboard maakt van jouw fotografie – beeldbank.
Hier is Een voorbeeld hoe ik hiermee aan de slag ga met het bepalen van de sfeer:
Vervolgens ga ik op zoek naar foto’s die ik zou willen maken (deze zijn mss niet altijd in de juiste sfeer) en bepaal ik per scène de outfit en wat ik er wil fotograferen.
Plan jouw fotoshoot op kwartaalbasis of op jaarbasis in
Hoe je het ook aanpakt, blijf altijd denken aan je merkboodschap en wie je ermee wilt bereiken (wie is je doelgroep), waarborg de kwaliteit van het beeld. Vraag je af of je doelgroep jouw merk herkent op basis van de beeldkenmerken. Als ze bepaalde foto’s, producten, lettertypes, gebruik van kleuren zien, herkennen ze dan je merk / bedrijf zonder de naam te zien?
Met je smartphone foto’s trekken
Deze komt binnenkort online!
Flatlay fotografie
Download hier je e-book: How to flatlay
4.5.4. Uitwerking
Zoals je weet is print iets minder aan de orde in deze cursus. Maar als ik dan toch 1 iets moet kiezen, is het het visitekaartje. Kies een visitekaartje die een zekere uitstraling heeft, waarmee je meteen met de deur in huis valt, etc.
Een goede e-mailhandtekening maken betekent: belangrijke contactgegevens vermelden, je beperken tot de essentie en overzichtelijk werken. De ontvanger krijgt van jou meteen een eerste indruk en kan jou op andere manieren bereiken.
Ik deel met jou 2 methodes hoe je een e-mailhandtekening kan opstellen: via Word, of via Hubspot.
Je kan bvb ook spelen met vet en cursief in jouw e-mailhandtekening. Maar houd er rekening mee dat je het lettertype best nog eens in je e-mailtool zelf aanpast zodat deze bvb. geen lettertype neemt die niet zichtbaar zal zijn bij de ontvanger van de e-mail.
E-mailhandtekening opmaken via Word
E-mailhandtekening opmaken via Hubspot
Bezorg me een screenshot van je e-mailhandtekening.