4.3. Het fundament van een sterk online brand

In de vorige video’s zijn we nagegaan waar je naartoe wil met jouw onderneming. We hebben bekeken waar jij over 5 jaar wil staan. Wat je gewenste situatie is.

Jouw toekomst helder hebben is essentieel voor een sterke branding. We nemen dit namelijk mee voor de uitstraling van jouw merk.

4.3.1. De positionering van je merk

Het fundament van je merk is begrijpen waar je merk voor staat.

Waarom doe je wat je doet? Welk verhaal onderscheidt jou van je concurrenten? Wat maakt jouw verhaal uniek? Het is ervan bewust worden wat jou uniek maakt en juist jouw onderscheidend vermogen gebruiken om er zeker van te zijn dat je eruit springt.

De positionering van je bedrijf heeft een bepalende factor voor jouw succes. Het bepaalt namelijk wie je aantrekt en welke prijsstrategie je daarvoor kan hanteren. We gaan dit laten doorkomen in jouw brand voice, jouw visuele brand.

Jouw why is de reden waarom mensen bij je kopen, mensen kopen waarvoor jij staat en waar jij in gelooft.

De why wordt vertaalt als:

“You can only become truly accomplished at something you love. Don’t make money your goal. Instead pursue the things you love doing, and then do them so well that people can’t get their eyes of you.”

Dus waarom is die why zo belangrijk?

  1. om beslissingen te maken voor je bedrijf > je hebt helder waar je bedrijf voor staat en waar je naartoe wil
  2. om de juiste beslissingen te maken > dicht bij jezelf blijven
  3. aantrekkingsniveau (law of attraction) > de juiste doelgroep voelt zich tot je aangetrokken

Een verhaaltje over Ford en Apple Steve Jobs werd wel de ‘Henry Ford’ van de computerindustrie genoemd. Een enorme impact op de ontwikkeling van een industrie kenmerkt beiden. Maar er is nog een belangrijke overeenkomst. Zowel Ford als Jobs waren van mening dat een bedrijf in zijn zoektocht naar echt innovatieve ideeën de oren niet teveel moet laten hangen naar de consument. Ford: “als ik mensen had gevraagd wat ze wilden, hadden ze gezegd: snellere paarden.” In dezelfde traditie staat Steve Jobs als hij zegt “vaak weten mensen niet wat ze willen totdat je het hen laat zien.”

Vooraleer we overgaan naar jouw why wil ik nog even verwijzen naar het boek van Simon Sinek en hoe hij de why van jouw bedrijf definieert.

4.3.2. Golden circle

Misschien heb je wel al eens gehoord van de golden circle van Simon Sinek. Het vertaalt of geeft letterlijk weer waarom we doen wat we doen. Het helpt ons herinneren dat we alles kunnen doen als we ons eerst afvragen waarom we het doen.

Het geeft ook een overzicht van waarom sommige firma’s geslaagd zijn in hun opzet en anderen niet.

Een voorbeeld die hij dan ook geeft is Apple. Apple kan in gelijk welke industrie iets op de markt brengen en het werkt.

Dankzij die golden circle; wordt er weergegeven hoe bepaalde leiders inspireren en hun doelpubliek tot actie kunnen laten overgaan tov andere leiders die puur manipuleren.

→ it all starts from the inside out

  • wat = ieder bedrijf weet wat ze aanbieden + wat de eigenschappen zijn van het product of de dienst.
  • hoe = sommige bedrijven weten te definiëren hoe ze doen wat ze doen. Hier wordt gekeken naar wat hen onderscheidt, of wat de USP is.waarom = maar weinig bedrijven kunnen zeggen waarom ze wat doen – en ik bedoel niet geld maken, dat is een resultaat – jouw doel, jouw geloof, waarom bestaat je bedrijf, waarom sta je iedere ochtend op?

Het concrete voorbeeld van Apple

Als Apple zou communiceren zoals iedereen dit doet; zou dit er als volgt uitzien:

“We make great computers. they’re beautiful designed, simple to use, and user friendly, wanna buy one?”

Dat is dus niet zo een attractieve salespitch, maar het is wel de waarheid. Allen starten ze met wat ze doen; en dan vertellen ze hoe ze het doen en hoe dit hun beter maakt tov de concurrent. En dan voegen ze een CTA toe en dan verwachten ze een reactie.

Voel jij je hiertoe aangetrokken?

Oke, laten we terug naar het voorbeeld van Apple kijken, maar deze keer hoe het dan wel moet:

“Everything we do, we believe in challenging the status quo. We believe in thinking differently. The way we challenge the status quo is by making our products beautiful designed.

We zijn nu veel meer geneigd om een aankoop te doen. En alles wat Apple deed was de boodschap gewoon omdraaien.

‘People don’t buy what you do, they buy why you do it’

Eigenlijk is er niet zoveel verschil tussen Apple en hun concurrenten zoals Dell, HP, … Ze maken allemaal computers. Ze hebben toegang tot hetzelfde talent, dezelfde bronnen, …

Daarom kopen mensen ook andere producten bij Apple, omdat ze zich ook niet gedefinieerd hebben als wat ze aanbieden, maar altijd het waarom vooropgesteld hebben.

4.3.3. Jouw unieke why

= dit is de drijvende kracht achter alles wat je doet

vb. waarom sta je op?

We gaan dit helder maken in enkele stappen:

  • we gaan deze voelen
  • deze definiëren
  • communiceren naar de buitenwereld

Het proces ernaartoe is dan ook een belangrijk resultaat. Zo is het voelbaar voor je community en kan je ook een impact gaan maken.

Jouw why is er eigenlijk al, geef er ruimte aan. En laat het volledig toe. Laat het doorsstralen in – en uit jou. Als je geen why hebt, kan dit een negatieve impact hebben op je bedrijf. Zo ga je uitstijgen, uitstijgen boven anderen.

Herkenning, kippenvel, leven, geraakt worden, we krijgen enorm veel input binnen. En hier worden er veel verschillende dingen mee gemaakt en gedaan. Communiceer van daaruit. Het is jouw krachtbron. Het is de basis van je bedrijf. Geef dat ruimte, durf hier op in te tunen en deze in beweging te brengen.

Is ook een soort compass (check hier alles op af)

Essentie ↔ ruis

4.3.4. Intunen op je why

Even intunen met jezelf. Ga ergens comfortabel zitten waar je niet wordt gestoord, en luister naar onderstaande audio.

OPDRACHT

Omschrijf je why. Download hiervoor je werkboekje hieronder.
Je mag jouw opdracht sturen naar [email protected]

4.3.5. Je why laten doorstralen

OPDRACHT

En ik geef er meteen nog een opdracht bij. Ik wil dat je een video opneemt waarbij je jouw why gaat uitspreken. Deze video hoeft niet lang te duren. Maar vertel luidop jouw waarom. Deze video kan je, als je dat wil, ook delen via jouw contentkanalen.

Je mag jouw opdracht sturen naar [email protected] of de video opladen in je Notion portaal.

4.3.6. De kracht van jouw waarden

Hoe kom je nu achter wat je echt wil? In deze wereld met oneindig veel mogelijkheden vinden we dit best wel lastig. We zien succesvolle mensen met energie, passie en commitment een leven leiden dat helemaal bij ze past. En dat kan zowel inspireren, als triggeren. Misschien inspireert het je op dagen dat je je goed voelt, en triggert het je op dagen dat je je minder voelt.

OPDRACHT

Schrijf 3 mensen op die je bewondert en schrijf hun waarden op; zit daar een waarde in die je mss kan doen bij jezelf.

WOrksheet

Duidt jouw waarden aan, of schrijf ze vanuit je hart.

Waarom zou je de waarden vanuit jezelf helder willen hebben?

  • Je waardes zijn zowel je drive, als de richting waar je naartoe wil
  • Je hebt veel meer focus in je leven op wat voor jou belangrijk is
  • Je kan gemakkelijker keuzes maken, omdat je in plaats van ja of nee kiest meteen kan denken ‘draagt dit bij aan je waardes?’
  • Je weet waar je energie van krijgt, waardoor je een leven leidt dat je vervulling geeft