A modern authentic elevator pitch
Hoe stel je jezelf voor aan iemand waarmee je heel graag wenst samen te werken?
Wat is een ideale elevator pitch?
Stel je volgend scenario voor, je stapt in de lift en zit met een persoon in deze lift die je eigenlijk doodgraag als klant zou willen binnenhalen. Je hebt maar 1 minuut om deze persoon te overtuigen.
De elevator pitch wordt nu vaak gedefinieerd als “een krachtige presentatie van je idee, service, product of project.”
Maar trek dit nog verder door naar niet enkel offline kennismakingen, maar ook online. Bijv. op sociale media, als je iemand ziet passeren en je deze over jouw diensten of producten wil vertellen, hoe ga je hiermee dan aan de slag? Een DM is dan de moderne versie van een elevator pitch. Of er is bijv. een Facebook community of post waar ze vragen om je kort voor te stellen. Wat vertel je dan?
Of je nu een beginnende of ervaren ondernemer bent, een elevator pitch blijft relevant.
Meaning before details
Een goede elevator pitch maakt in één klap duidelijk wat jouw unique selling point is. Deze korte presentatie geeft antwoord op vragen voordat die gesteld worden en stelt je in staat om je boodschap meteen kort en krachtig over te brengen. Zonder gehakkel en uh’s en uhm’s. Je elevator pitch is bedoeld om een goede eerste indruk te maken op je publiek of je gesprekspartner.
Bij een elevator pitch is het belangrijk dat je jouw missie verwoord. Dat is jouw succesvolle opening. Als jouw doel en jouw meerwaarde niet duidelijk is, waarom zou de ander dan iets met jou te maken willen hebben? Omschrijf dit kort en krachtig maar met een persoonlijke toets.
Vergeet ook niet je merknaam te vermelden. Je zal onderschatten hoeveel mensen dit vergeten. Dus start bij jouw merk uit te spreken.
Gebruik deze formule om je elevator pitch samen te stellen:
“Ik ben X van X en ik help _______________(doelgroep), om te________________________zijn/doen/hebben (de waarde die je ze geeft), zodat ze ______________________________(het resultaat dat ze ECHT willen).“
Bijv.
Ik steun ambitieuze vrouwen die de corporate wereld willen verlaten om hun eigen bedrijf te starten, hun meest gedurfde dromen te verwezenlijken, zodat ze authentiek, gepassioneerd en doelgericht kunnen leven.
of
Ik maak online business cursussen voor vrouwelijke ondernemers.
—> Welke van deze 2 voorbeelden klinkt nu het best?
Probeer ook mee te geven dat er wel degelijk nood is aan jouw aanbod. Dat dit ontstaan is door een nood in de markt waar jij een oplossing voor biedt. Hier kan je dan eventueel cijfers en testimonials aan toevoegen.
A modern elevator pitch
Een elevator pitch is voor mij een heel formeel gesprek, daar waar je eigenlijk enkel mensen kan overtuigen met emotie. Voeg daar dus de touch van het oude vriendenboekje toe en je hebt meteen ‘a modern elevator pitch’.
Je kent het vast nog wel. Vroeger als kind had je een vriendenboekje waar je jouw vrienden in liet schrijven. Er werd gevraagd naar de hobbies, het lievelingseten en wat je elkaar toewenst.
Allemaal goed en wel maar, wat heeft dat nu te maken met die elevator pitch? Toen was ik 10 jaar, nu volwassen.
Wel als kind wordt je tot elkaar aangetrokken door herkenningspunten. En net dat, is ook zo in het business leven. De reden waarom iemand klant bij je wordt is omdat deze zich tot je aangetrokken voelt omdat er bepaalde herkenningspunten zijn.
influence, learn + teach
Je dient dus met de persoon dat je aan het praten bent of waaraan je graag jezelf wil voorstellen een herkenninspunt vinden. Wie is die persoon? Wat zijn zijn of haar waarden?
“Een pitch is geen monoloog, maar de start van een dialoog.”
Het doel van een pitch is om de ander binnen een korte tijd te enthousiasmeren en nieuwsgierig te maken over je project, dienst of servive. Je wil namelijk dat die andere persoon in actie komt; een investering doet, iets bijbrengt aan jouw bedrijf of een aankoop doet. Je voegt dus een CTA toe en werpt de bal in het kamp van de ander. Je gaat dus van een monoloog naar een dialoog. In dit dialoog ga je het niet steeds over jou hebben maar ga je open vragen proberen stellen en aantonen dat je zijn of haar pijnpunten kent en daar een oplossing voor hebt. Zo kan er een klik ontstaan.
De definitie van a modern authentic Elevator Pitch:
“Het is een verhaal waarmee je doelgericht en kernachtig een waardevolle dialoog tot stand brengt.”
GraB their email
Probeer als laatste hun e-mailadres te bemachtigen. Waarom? Dat is een persoonlijk asset waarmee jij hen verder op de hoogte kan stellen en bereiken. Op deze manier kun je met hen communiceren via een persoonlijker platform.
1 belangrijke regel waar ik graag mee wil eindigen: Wees authentiek. Jouw bericht moet steeds bij jouw persoonlijkheid passen en jouw ‘why’ reflecteren.
Als je pitch eenmaal op papier staat, oefen dan hardop. Oefen in de spiegel, in de lift of tegenover je collega’s of vrienden. Dat is de enige manier om jezelf te verbeteren en ervoor te zorgen dat je pitch er als het erop aankomt vloeiend uitkomt.
Klink enthousiast en opgewekt. Let op de reactie en lichaamstaal van je luisteraars terwijl je praat.
Stel jezelf voor onder deze post
Stuur 5 voice-berichten (of gewone tekst berichten) naar potentiële klanten via 1 van jouw social media kanalen
Het gewoon doen. Dat is je motto gedurende deze hele cursus. Zo oefen je om hier een kei in te worden, relaxt en authentiek over te komen!
PS: uiteraard verandert de inhoud van je pitch naargelang je doelgroep of je aanbod