Module 2: Personal Branding

Maak van jouw naam iets waardevols

Jouw brand is niet alleen jouw logo, de kleuren die je gebruikt of jouw website. Jouw brand is de connectie die jij maakt met jouw publiek. Je wilt beïnvloeden hoe men zich voelt als ze in aanraking komen met jouw brand/bedrijf. Het belangrijkste: het heet niet voor niets PERSONAL branding. Maak het persoonlijk. Ja, ook als je producten verkoopt of een winkel hebt.

Met personal branding ga jij van jouw naam iets waardevols maken, een merk. Een winstgevende personal brand is een merk die je opbouwt rond jezelf. Je naam is nl. het meest waardevolle bezit. Je wil nl dat anderen het juist uitspreken en het juist schrijven.

Ik wil dat jouw klanten jou gaan zien als Koning Midas. In de Griekse mythologie veranderde alles wat hij aanraakte in goud. (dit was een vloek want ook zijn geliefde mocht hij dus niet aanraken, want anders verandert ze in goud)

Dat is ook met personal branding, wat je aanraakt = goud. Als jij zou starten met een ander merk dan zou dit meteen goed moeten werken, omdat je jezelf al heel sterk hebt gemaakt dankzij personal branding. Het maakt dus niet echt uit wat voor aanbod je precies op de markt breng, men weet dat er veel waarde in zit en ze willen vaak gewoon graag meedoen. Je naam is dan jouw waardevolste bezit.

Ikigai

Ikigai is een Japans concept dat staat voor datgene waar jij je bed voor uitkomt en waard is om voor te leven. Het is je passie waarin vier elementen samenkomen:

  • hetgeen waar je van houdt,
  • wat de wereld nodig heeft,
  • waarvoor je betaald kunt worden en
  • waar je goed in bent.

Zodoende overlappen je passie, missie, beroep en roeping en heb je je ikigai gevonden. Het Japanse geheim voor een lang en gelukkig leven!

Dit is dus jouw unieke manier. Je brengt een aanbod in de markt op een manier die authentiek is.

Authentieke Autoriteit
= de som van jouw expertise + jouw eigen unieke manier

OPDRACHT

Waar sta jij om bekend bij jouw vrienden?

Bedenk voor jezelf wat dat bij jou is. Als je het moeilijk vindt, vraag het dan gewoon eens aan je vrienden. Of aan je klanten, bijvoorbeeld door de vraagsticker op stories. Het hoeft niet per se met jouw bedrijf te maken te hebben, maar met jou als persoon. Som 3 zaken op die met jou te maken hebben en die je menselijk maken.


Dankzij Authenticiteit en Autoriteit kunnen we ons differentiëren van anderen. We creëren dus als het ware onze eigen Blue Ocean.

Body Language

Het gaat bij personal branding ook niet alleen over wat je zegt, maar ook over hoe je het zegt, hoe je overkomt bij anderen. Je wilt mensen enthousiasmeren, iets toevoegen aan hun dag, positief zijn.

60-80% is namelijk intonatie, lichaamstaal, gezichtsuitdrukking, hoe je u kleed, hoe je u maquilleert, .. > status

Het gaat bij personal branding ook niet alleen over wat je zegt, maar ook over hoe je het zegt. Je wilt mensen enthousiasmeren, iets toevoegen aan hun dag, positief zijn. Zorg ook dat je dat bent. Tuurlijk, je moet authentiek zijn, ik wil graag dat je jezelf ook kwetsbaar durft op te stellen en je hoeft niet altijd extreem enthousiast te zijn. Maar denk na over de boodschap die je over wilt brengen en welke body language daarbij past.

Glimlach, heb een open houding

vb. ook tijdens een telefoongesprek, lach

Zet je lichaam open (niet je armen over elkaar) en lach. Probeer je energie over te brengen.

Analyseer ook eens wat je aantrekt bij andere mensen, en ga na hoe jij ben hen wil overkomen?

Je wil ook persoonlijk overkomen, gebruik JIJ ipv jullie in je gesprekken. Op sociale media, hier in video’s, ..

Denk ook aan een date. Als je iemand voor het eerst ontmoet, dan vraag je toch ook niet meteen of die persoon met je wilt trouwen? Waarom zou je dan wel meteen bij de eerste ontmoeting vragen of iemand iets van je wilt kopen? Dat is fout! Daar moet jij juist jouw personal branding inzetten. Iemand moet jou leren kennen, jou leuk beginnen te vinden en jou vertrouwen (know, like, trust factor).

Als je dus iets online hebt staan en het verkoopt niet, dan ontbreekt het waarschijnlijk aan een van die items. Ze kennen je nog niet, ze vinden je niet leuk genoeg of de meest waarschijnlijke: ze vertrouwen je nog niet. Dat moet je opbouwen.

OPDRACHT

Video/carrousel/post waarbij je jezelf gaat voorstellen met deze 3 kenmerken.